Monday, September 18, 2017

Koniec z przytulaniem drzew

Taka sytuacja...oderwany od przyjemnego kodzenia, wbijasz na retro, a tu radosny ScrumMaster rzuca Ci przed nos plik łososiowych karteczek, długopis z biedronką, a potem całkiem poważnie pyta: Jaki kolor miał ten sprint?

No i już wiadomo, że ScrumMaster właśnie wrócił z nowej ekstraedżajlowej konferencji (no, wiadomo, że tam się kręcą sami ScrumMasterzy), gdzie zasilił się nowoczesnymi technikami na retrospektywy.

Ostatecznie dostajesz do wyboru: przytulanie drzew albo poszukiwanie wewnętrznego dziecka...

A gdyby tak zostawić te drzewa w spokoju i zająć się czymś ciekawszym np. architekturą?

Na przykład w ten sposób.

Przed retrospektywą

  1. Deweloperzy z Zespołu czytają rozdział "From Mud To Structure" z Pattern-Oriented Software Architecture, 4th Volume.
  2. Product Owner czyta rozdział "Warehouse Management Process Control" z tej samej książki i opcjonalnie rozdział dla deweloperów.

W trakcie retrospektywy

  1. Temat do dyskusji: w jaki sposób idee w tekście mają przełożenie na architekturę systemu, nad którym pracujecie
  2. ScrumMaster dba o timeboxing i o to, aby pojawiające się pomysły zostały konkretnie nazwane
  3. ScrumMaster dba, aby konsekwencje biznesowe poszczególnych pomysłów były zrozumiałe dla ProductOwnera
  4. Pomysły spisujecie na osobnych kartkach (nie muszą być kolorowe ;) )

Na zakończenie retrospektywy

Grupujecie pomysły według dwóch skal:

  • mały/duży wpływ na rozwiązanie problemów w Waszym systemie
  • mała/duża trudność we wdrożeniu w życie

Jako action point proponuję wybrać ten pomysł, który ma możliwie duży skutek oraz możliwie małą trudność we wdrożeniu.